Ο γενικός γραμματέας του ΥΕΝ ωστόσο, δεν είπε τίποτα για τις μελέτες οι οποίες στοίχισαν πάνω από 600.000 ευρώ και ανατέθηκαν με συνοπτικές διαδικασίες, χωρίς έλεγχο.
“Φούσκα” αποδείχθηκε και το λιμάνι του Νότου
Κλείνει η συζήτηση αφού δεν είναι στις προτεραιότητες
Πριν καν μπει σε μια σοβαρή συζήτηση το οραματικό σχέδιο για το λιμάνι του νότου βούλιαξε στα αβαθή του Λιβυκού Πελάγους! Η εδώ και 4 χρόνια συζήτηση, το πήγαινε-ελα Κινεζοκορεατών και άλλων ιπτάμενων επενδυτών, η επιμονή πολιτικών παραγόντων να φέρουν κοντέινερς από την άπω Ανατολή απεδείχθη ότι γινόταν για λαϊκή κατανάλωση και μόνον. Ο μόνος που το γνώριζε καλά ήταν ο ίδιος ο πρωθυπουργός που στην προεκλογική του ομιλία στο Ηράκλειο το 2007 δεν είπε ούτε κουβέντα για το διαμετακομιστικό κέντρο στο Τυμπάκι! Και τώρα έμειναν “αμανάτι” αναγνωριστικές, προκαταρκτικές και άλλες ‘μελέτες’ που κόστισαν τουλάχιστον 600.000 ευρώ! Χρήματα πεταμένα, που στην ουσία δόθηκαν με απευθείας ανάθεση και χωρίς να τηρηθούν οι στοιχειώδεις διαδικασίες.
Ο κ.Βλάχος που παραμένει στο ΥΕΝ με τρεις διαδοχικούς υπουργούς ξεκαθάρισε από το Ηράκλειο ότι δεν πρόκειται να γίνει το έργο, μια και δεν είναι στις προτεραιότητες της κυβέρνησης. Το είπε και στο Ρέθυμνο όπου έγινε και άλλη συνάντηση. Ο Νομάρχης Ρεθύμνου, κ. Γιώργης Παπαδάκης, αφού καλωσόρισε τον κ. Βλάχο επεσήμανε για μια ακόμη φορά την ομόφωνη αντίδραση όλων των παρευρισκομένων αλλά και της τοπικής κοινωνίας στη δημιουργία και λειτουργία του Λιμανιού του Νότου ως διαμετακομιστικού κέντρου και όχι ως μικτής πύλης εισόδου. Σημείωσε μάλιστα ότι σχετικά με το θέμα αυτό το Νομαρχιακό Συμβούλιο Ρεθύμνου έλαβε δύο αρνητικές αποφάσεις, ενώ σε ένδειξη διαμαρτυρίας έκλεισαν για μια ημέρα οι Υπηρεσίες της Νομαρχίας και των Δήμων του Νομού.
Αναφερόμενος στο Λιμάνι του Νότου ο κ. Βλάχος δήλωσε κατηγορηματικά ότι με εντολή του Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας, κ. Παπαληγούρα, το έργο δεν πρόκειται να προχωρήσει, καθώς το Υπουργείο δεν προτίθεται να κάνει κάτι που θα έρχεται σε αντίθεση με τις τοπικές κοινωνίες. Οι παρευρισκόμενοι εξέφρασαν την ικανοποίησή τους για αυτή την εξέλιξη.
Το περίεργο βέβαια είναι ότι δύο μήνες πριν το ΥΕΝ απαντούσε ότι το λιμάνι στο νότο θα γίνει! Τι άλλαξε από τότε μέχρι προχθές που ο κ.Βλάχος είπε ότι δεν γίνεται; Δεν είπε τίποτα γι’αυτό. Όπως δεν είπε τίποτα ο κ.Βλάχος και για τις «ορφανές» μελέτες οι οποίες, όπως έγραψε από την περασμένη εβδομάδα η ‘Π’ στοίχισαν πάνω από 600.000 ευρώ και ανατέθηκαν με συνοπτικές διαδικασίες, χωρίς έλεγχο και εννοείται χωρίς να κατατεθούν προσφορές από εταιρείες.
Το Πολυτεχνείο κλήθηκε να κάνει μία προκαταρκτική εκτίμηση του πόσο θα στοιχίσει το λιμάνι και πήρε πάνω από 50.000 ευρώ, για τη βιωσιμότητα του έργου άλλη εταιρεία πήρε πάνω από 20.000 ευρώ, ενώ ‘χρυσοπληρώθηκαν’ η προμελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων και η εκτίμηση για τη δημιουργία λιμανιού ακτοπλοϊα, αλλά και το μάστερ πλαν του λιμανιού…αυτά κόστισαν πάνω από 330 χιλιάδες ευρώ…
«Αυτές είναι οι μελέτες που χρειαζόταν για ενημέρωση. Και τώρα να μείνουν είναι χρήσιμες. Ότι και να γίνει είναι χρήσιμες» έλεγε χθες ο αντιπρόεδρος του ΟΛΗ κ.Νίκος Αντωνακάκης όταν ερωτήθηκε από δημοσιογράφους για το έργο που έμεινε…ιδέα. Ο ίδιος άφησε να εννοηθεί ότι μόνο από τις αντιδράσεις της τοπικής κοινωνίας ήταν η αιτία της ματαίωσης. Αλλά ισχύει αυτό; Διότι είναι πολλά πράγματα που δεν μάθαμε για την υπόθεση αυτή.
Δεν μάθαμε ποτέ τις θέσεις του κ.Βουλγαράκη και του κ.Παπαληγούρα που διαδέχτηκαν τον κ.Κεφαλογιάννη. Φυσικά δεν ακούσαμε ποτέ τον πρωθυπουργό να λέει έστω και μία λέξη γι’αυτό. Δεν πληροφορηθήκαμε άμεσα από Κινέζους επενδυτές ή Κορεάτες εάν ήθελαν να έρθουν στο Τυμπάκι. Δεν είχαμε ποτέ ξεκάθαρη ενημέρωση το πώς η πύλη του νότου που είχε αποφασίσει το Περιφερειακό Συμβούλιο μετετράπη σε διεθνές κέντρο κοντέινερ…Ήταν απλώς μια ιδέα του πρώην υπουργού που πληρώθηκε ακριβά ή συνέβαινε κάτι άλλο που δεν θα το μάθουμε ποτε;
Επίσης δεν γνωρίζαμε μέχρι πρόσφατα ποιοι ακριβώς πήραν τις μελέτες και αν προηγήθηκε έστω και υποτυπώδης διαγωνισμός. Τι στοίχισαν (επισήμως) οι μελέτες και κάθε μία ξεχωριστά. Ποιοι ασχολήθηκαν να τις εκπονήσοπουν, τι λέει αναλυτικά η μελέτη οικονομικών επιπτώσεων, η μελέτη βιωσιμότητας, αλλά και οι άλλες που παραγγέλθηκαν…
Η βιομηχανία των μελετών
Σε κάθε περίπτωση πάντως το θέμα των απευθείας αναθέσεων μελετών έχει…ουρά. Θυμίζουμε ότι το ίδιο συνέβη και με την προετοιμασία του έργου της μαρίνας στον κόλπο του Δερματά όπου μετά τις αποκαλύψεις που έγιναν παρενέβη και το ΤΕΕ/ΤΑΚ.Το οποίο και με αφορμή την ανάθεση πακέτου μελετών ύψους 200.000 ευρώ στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο απέστειλε στον Υπουργό ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. κ. Γ. Σουφλιά και τον Πρόεδρο ΤΕΕ κ. Ι. Αλαβάνο, μετά και από σχετική απόφαση της Δ.Ε. του Τμήματος, επιστολή διαμαρτυρίας.
«..μαθαίνουμε ότι η Διοίκηση του Οργανισμού Λιμένα Ηρακλείου (Ο.Λ.Η. Α.Ε.), προχώρησε σε απευθείας ανάθεση πακέτου μελετών ύψους 200.000 ευρώ στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, και συγκεκριμένα στον καθηγητή κ. Μουτζούρη.
Συγκεκριμένα ανατέθηκαν οι παρακάτω μελέτες :
1. Βυθομετρική και τοπογραφική αποτύπωση σε κλίμακα 1: 500
2. Καθορισμός του κυματικού κλίματος της περιοχής του έργου.
3. Διερεύνηση ακτομηχανικών διεργασιών και μελέτη στερεομεταφοράς.
4. Γεωλογική έρευνα – δειγματοληψίες και αναλύσεις ιζημάτων.
5. Γεωτεχνική έρευνα (6 γεωτρήσεις σε βάθος 15 -20 μέτρων).
6. Βασικά τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου .
Η ανάθεση έγινε απευθείας με βάση το Π.Δ. 432/1981 «Περί συστάσεως Ειδικών λογαριασμών αξιοποίησης κονδυλίων για την εκτέλεση ερευνητικών εργασιών στα ΑΕΙ της χώρας» και έγινε σε πακέτα των 35.000 ή 45.000 ευρώ.
Με βάση τα παραπάνω, το Τμήμα μας θεωρεί ότι παρακάμφθηκε πλήρως ο Ν. 3316/05 «Ανάθεση και εκτέλεση δημοσίων συμβάσεων εκπόνησης μελετών και παροχής συναφών υπηρεσιών και άλλες διατάξεις», ο οποίος στο άρθρο 1 παρ. 9 αναφέρει όλες τις αναθέτουσες αρχές, μεταξύ των οποίων και δημόσιες επιχειρήσεις κάθε νομικής μορφής, όπως ο ΟΛΗ.
Το Τμήμα μας, ήταν αντίθετο με το Ν. 3316/05 στη μορφή που ψηφίστηκε, είχε καταθέσει πολλές παρατηρήσεις καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι πρόκειται για Νόμο που αυξάνει τη γραφειοκρατία στις διαδικασίες ανάθεσης μελετών. Δύο χρόνια μετά την ψήφιση του αποδεικνύονται πλήρως οι τότε απόψεις μας.
Παρόλα αυτά, ο Νόμος ψηφίστηκε ως Ν. 3316/05 (ΦΕΚ 42 Α΄ -22/2/05) και κανείς δεν έχει το δικαίωμα να τον παρακάμπτει.
Αν ο Ο.Λ.Η. ή οποιοσδήποτε φορέας έχει αντίθετη γνώμη, ας ζητήσει από το αρμόδιο Υπουργείο να τροποποιηθεί ο νόμος με σκοπό να είναι δυνατή η γρήγορη ανάθεση μελετών.
Αυτό όμως που δεν μπορεί να κάνει ο Ο.Λ.Η. είναι να βαπτίζει τις συγκεκριμένες μελέτες ερευνητικές εργασίες.
Για τους παραπάνω λόγους, διαμαρτυρόμαστε έντονα, ζητούμε να γίνει φάκελος έργου, σύμφωνα με τις διαδικασίες του Ν. 3316/05, από τον οποίο να προκύπτει με αναλυτικό προϋπολογισμό το ποσό των 200.000 ευρώ για τις παραπάνω μελέτες…»
(πηγή : http://www.patris.gr/articles/149978/88301)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου