Τρίτη 11 Σεπτεμβρίου 2007

εξελιξεις για το τυμπακι - η εγκριση προμελετης απο το ΥΕΝ που ειναι γελοία!


ΥΕΝ:

Έγκριση προμελέτης για το λιμάνι στο Τυμπάκι Ηρακλείου 6/9/2007
18:45


Εγκρίθηκε από την Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) -στην οποία συμμετέχουν εκπρόσωποι 17 υπουργείων- η Προμελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΠΠΕ) για την Ανάπτυξη Λιμενικών Εγκαταστάσεων στο Τυμπάκι Ηρακλείου Κρήτης.



Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, αντικείμενο της Προμελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΠΠΕ) για την ανάπτυξη λιμενικών εγκαταστάσεων στο Τυμπάκι του Νομού Ηρακλείου Κρήτης είναι η καταρχήν εκτίμηση και αξιολόγηση περιβαλλοντικών επιπτώσεων τόσο κατά τη φάση κατασκευής όσο και κατά τη φάση λειτουργίας του έργου, στον περιβάλλοντα χώρο και στην ευρύτερη περιοχή.

Ο υπό μελέτη λιμένας θα εγκατασταθεί στη νότια ακτογραμμή της Νήσου Κρήτης και συγκεκριμένα στην περιοχή του Κόκκινου Πύργου, που υπάγεται διοικητικά στο Δήμο Τυμπακίου του Νομού Ηρακλείου. Η προβλεπόμενη θέση εγκατάστασης βρίσκεται στο δυτικό άκρο του οικισμού Κόκκινος Πύργος και στα ανατολικά του οικισμού Αγ. Γαλήνης και πιο συγκεκριμένα, δυτικά της λιμενικής εγκατάστασης του Κόκκινου Πύργου και ανατολικά της λιμενικής εγκατάστασης της Αγίας Γαλήνης.

Στην πλήρη ανάπτυξή του ο λιμένας θα διαθέτει:

- Προσήνεμο, υπήνεμο μώλο και λιμενολεκάνη που θα έχει ωφέλιμο βάθος -18.00 έως 19.00m (ΜΣΘ)

-Κρηπιδώματα ωφέλιμου βάθους – 18.00M (ΜΣΘ) και συνολικού μήκους 3.00km εκ των οποίων τα 2.44km είναι λειτουργικά, ικανά για την ταυτόχρονη παραβολή και εξυπηρέτηση έξι κιβωτιαγωγών πλοίων κατηγοριών (Post Panamax)

- Κρηπίδωμα ωφέλιμου βάθους – 10.00m (ΜΣΘ) και μήκους 170 μέτρων με δυο ράμπες για την πρυμνοδέτηση πλοίων Ro-Ro ή ferries.

- Χερσαία ζώνη ΣΕΜΠΟ συνολικού εμβαδού 1000 στρεμμάτων. Οι απαιτήσεις σε υλικά επιχώσεων για τη δημιουργία της χερσαίας ζώνης θα καλυφθούν πλήρως από τα βυθοκορήματα που θα προκύψουν από τις εργασίες εκβάθυνσης της λιμενολεκάνης.

- Χερσαία ζώνη εγκατάστασης επιβατικών πλοίων και RO – Ro συνολικού εμβαδού 65 στρεμμάτων.

Ο λιμένας θα λειτουργεί ως επιβατικός, τουριστικός σταθμός και ως σταθμός εμπορευματοκιβωτίων (transshipment hub) ετήσιας δυναμικότητας περίπου 2.000.000 TEU’s, με ποσοστό εγχώριας διακίνησης με προορισμό την ενδοχώρα του λιμένα (Κρήτη), της τάξεως του 5% (περίπου 100.000 TEU’s ανά έτος). Στον ανατολικό τομέα του λιμένα προβλέπεται η λειτουργία ανεξάρτητης εγκατάστασης Ro-Ro με την ταυτόχρονη εξυπηρέτηση δύο πλοίων αμιγώς Ro-Ro ή Ο/Γ-Ε/Γ (ferries).

Στο υπό μελέτη έργο συμπεριλαμβάνεται επίσης και η κατασκευή λιμενίσκου σκαφών αναψυχής μικτής χρήσης σε επαφή με το δυτικό άκρο του εμπορευματικού λιμένα. Η χωρητικότητά του ανέρχεται κατά προσέγγιση σε 400 σκάφη μήκους έως 15 μέτρα καθώς και 50 σκάφη μήκους περίπου 25 μέτρων. Τα λιμενικά έργα ανάπτυξης του λιμενίσκου περιλαμβάνουν προσήνεμο μώλο μήκους 700m, υπήνεμο μώλο μήκους 350m, κρηπιδώματα συνολικού μήκους 1160m, χερσαία ζώνη 85 στρεμμάτων περίπου και τέσσερις προβλήτες.

Οι επιπτώσεις στη μορφολογία και στο έδαφος από την κατασκευή του λιμενικού έργου και των συνοδών προς αυτών έργων (έργα οδοποιίας, λιμενίσκος σκαφών αναψυχής μικτής χρήσης) αφορούν κυρίως: α) στην ακτογραμμή, β) στη δημιουργία της νέας λιμενολεκάνης του πυθμένα της θάλασσας, γ) στις αλλαγές στη βυθομετρία λόγω των βυθοκορήσεων που θα γίνουν και δ) στις επεμβάσεις του υλικού που θα χρησιμοποιηθεί στην κατασκευή.

Σύμφωνα με την προκαταρκτική διερεύνηση των ακτομηχανικών συνθηκών αναμένονται μικρής κλίμακας επιδράσεις στην παράκτια στερεομεταφορά λόγω της μεταβολής του παράκτιου κλίματος από την παρουσία του νέου λιμένα, οι οποίες εκτιμάται ότι θα είναι ήσσονος σημασίας.

Σύμφωνα με το σχεδιασμό του Έργου, οι υπό μελέτη εγκαταστάσεις καταλαμβάνουν περί τα 1500 στρέμματα θαλάσσιου περιβάλλοντος και μόλις 100 στρέμματα χερσαίου περιβάλλοντος, ενώ οι λιμενολεκάνες έχουν έκταση περί τα 1295 στρέμματα. Το υπό κατάληψη χερσαίο περιβάλλον περιλαμβάνει μια λεπτή παραλιακή ζώνη, καθώς και την έκταση του δρόμου που θα συνδέει το έργο με το Νότιο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΝΟΑΚ).

Οι απαιτήσεις του έργου σε υλικά υφάλων και επιχώσεων μπορούν να καλυφθούν από τα βυθοκορήματα που θα προκύψουν από τις υποθαλάσσιες εκσκαφές που θα απαιτηθούν στο θαλάσσιο χώρο κατάληψης του έργου και τη λιμενολεκάνη του.


Κατά τη φάση λειτουργίας αναμένονται επιπτώσεις στο θαλάσσιο περιβάλλον από α) τη διάλυση υφαλοχρωμάτων, β) ενδεχόμενες διαρροές πετρελαιοειδών, γ) απορροή των ομβρίων. Λόγω της μη ύπαρξης κεντρικού δικτύου αποχέτευσης στην περιοχή του έργου και χωροθέτησης των κτιρίων σε μεγάλο μήκος, τα λύματα των κτιρίων θα διατεθούν μέσω τοπικών στεγανών δεξαμενών συλλογής λυμάτων και αντλιών ανύψωσης προς το συγκρότητα βιολογικού καθαρισμού του λιμένα.

Ως προς τα είδη πανίδας, το χερσαίο περιβάλλον της περιοχής κατάληψης του έργου εκτιμάται ότι δεν αποτελεί σημαντικό βιότοπο για είδη πανίδας και ιδιαίτερα για σπάνια ή προστατευμένα είδη πανίδας. Τα είδη πανίδας που εμφανίζονται στην περιοχή, κατά τη φάση κατασκευής, λόγω της εκπομπής θορύβου και σκόνης, θα αναγκαστούν να μετακινηθούν σε παραπλήσιες εστίες. Οι προκαλούμενες επιπτώσεις σε αυτά θα είναι βραχυχρόνιες και θα σταματήσουν με την ολοκλήρωση των κατασκευαστικών εργασιών.

Κατά τη φάση λειτουργίας δεν επηρεάζεται άμεσα η περιοχή ωοτοκίας της θαλάσσιας χελώνας Caretta Caretta, η οποία βρίσκεται εντός του Τόπου Κοινοτικής Σημασίας (ΤΚΣ) Δυτικά Αστερούσια (από Αγιοφάραγγο ως Κόκκινο Πύργο) – GR4310004. Η παραλία ωοτοκίας απέχει σε ευθεία 4.125m, αρκετά μακριά από την περιοχή του έργου, συνεπώς δεν αναμένεται άμεση επίπτωση στις παραλίες ωοτοκίας της θαλάσσιας χελώνας. Ωστόσο, ο οριστικός σχεδιασμός του έργου θα πρέπει να διασφαλίζει ότι οι θαλάσσιες χελώνες δε δέχονται σημαντικές επιπτώσεις ως προς την πρόκληση φωτορύπανσης, καθώς και τη διατάραξη της δραστηριότητας της χελώνας στη θαλάσσια περιοχή του Κόλπου Μεσαράς.

Όσον αφορά στο κοινωνικοοικονομικό περιβάλλον, αναμένεται κατά τη διάρκεια της κατασκευής των έργων να υπάρξουν επιπτώσεις, λόγω παρεμπόδισης ή διακοπής ορισμένων δραστηριοτήτων, αλλά δεν αναμένονται σημαντικές αλλαγές των οικιστικών δραστηριοτήτων

Κατά τη φάση λειτουργίας του, το έργο, λόγω του υπερτοπικού του χαρακτήρα, θα δράσει θετικά στον τομέα του εμπορίου και των μεταφορών.

Θετικές επιπτώσεις αναμένονται, ωστόσο, και στον τομέα της απασχόλησης.

Όσον αφορά στις επιπτώσεις του έργου στο ακουστικό περιβάλλον, κατά τη φάση κατασκευής θα υπάρχει χρονικά περιορισμένη και πλήρως ανατάξιμη τοπική επιβάρυνση, λόγω της λειτουργίας των μηχανημάτων του εργοταξίου και της κίνησης των βαρέων οχημάτων από και προς το εργοτάξιο.

Δεν αναμένονται αξιοσημείωτες επιπτώσεις στο ατμοσφαιρικό περιβάλλον στις φάσεις κατασκευής και λειτουργίας του έργου.

Τέλος, δεν αναμένεται να επηρεαστεί από το έργο το ιστορικό και πολιτιστικό περιβάλλον στην ευρύτερη περιοχή, καταλήγει η ανακοίνωση του υπουργείου.


Δεν υπάρχουν σχόλια: