Τρίτη 11 Δεκεμβρίου 2007

Βολές απ’ όλους για το Χωροταξικό που προωθεί το ΥΠΕΧΩΔΕ


το παρακάτω Άρθρο είναι από τοπική εφημερίδα

Με προχειρότητα και “στο πόδι” φαίνεται πως συντάχθηκε το πλαίσιο του Χωροταξικού Σχεδιασμού που προωθεί το ΥΠΕΧΩΔΕ. Τουλάχιστον όσον αφορά την Κρήτη το Χωροταξικό όχι μόνο αγνόησε τις προτάσεις των τοπικών φορέων, αλλά προχώρησε μάλλον σε ικανοποιήσεις ρουσφετιών πολιτικών παραγόντων!


Το Χωροταξικό, που έρχεται προς ψήφιση στη Βουλή, συζητήθηκε και στο χθεσινοβραδινό Νομαρχιακό Συμβούλιο Ηρακλείου.

“Στο πόδι” το Xωροταξικό της Κρήτης

Διορθωτικές παρεμβάσεις ζητά το Νομαρχιακό Συμβούλιο


“Οχι” από το ΥΠ.ΠΟ για την μαρίνα στον κόλπο Δερματά


Με προχειρότητα και “στο πόδι” φαίνεται πως συντάχθηκε το πλαίσιο του Χωροταξικού Σχεδιασμού που προωθεί το ΥΠΕΧΩΔΕ. Τουλάχιστον όσον αφορά την Κρήτη το Χωροταξικό όχι μόνο αγνόησε τις προτάσεις των τοπικών φορέων, αλλά προχώρησε μάλλον σε ικανοποιήσεις ρουσφετιών πολιτικών παραγόντων!

Το Χωροταξικό, που έρχεται προς ψήφιση στη Βουλή, συζητήθηκε και στο χθεσινοβραδινό Νομαρχιακό Συμβούλιο Ηρακλείου, όπου όλες οι παρατάξεις κατήγγειλαν τις ασάφειες, τις λανθασμένες επιλογές και τις σκοπιμότητες που υπηρετεί!

“Δεν έλαβε καν υπόψιν του τις διαβουλεύσεις που έγιναν”, τόνισε χαρακτηριστικά η νομάρχης κ. Σχοιναράκη και ζήτησε να γίνουν σημαντικές διορθωτικές παρεμβάσεις.

Το Χωροταξικό Πλαίσιο ειδικά για την Κρήτη... ανακαλύπτει το “δίπολο Χανιά-Ηράκλειο” χωρίς να αναφέρει πού θα στηρίζεται αυτή η προσέγγιση ενώ το Ηράκλειο δεν συμπεριλαμβάνεται καν στους εθνικούς πόλους!

Ειδικά για τα αεροδρόμια και τα λιμάνια το Χωροταξικό Σχέδιο είναι ένα... μπάχαλο αφού δεν χωροθετεί αεροδρόμιο στο Καστέλι ενώ για το λιμάνι του νότου προτείνει ένα λιμάνι μόνο για... κοντέινερς!

Για τα αεροδρόμια στο Χωροταξικό:

- Δεν γίνεται σαφής, πλήρης και επαρκής αναφορά και τεκμηρίωση για το “νέο διεθνές αερολιμένα Ηρακλείου” (σελ. 8). Οπως για παράδειγμα γίνεται για το αεροδρόμιο της Τρίπολης (σελ. 42).

- Στο αεροδρόμιο Ηρακλείου δίνεται ο χαρακτηρισμός “διεθνούς σημασίας” όπως και στα αεροδρόμια Κέρκυρας και Αλεξανδρούπολης, ενώ θα έπρεπε να συμπεριληφθεί στην ανώτερη κατηγορία των “αεροδρομίων διεθνών κόμβων” όπως είναι τα αεροδρόμια Αθηνών, Θεσσαλονίκης και Ρόδου, από τα οποία (το αεροδρόμιο Ηρακλείου) υποδέχεται μεγαλύτερο αριθμό τσάρτερς.

- Οι αναφορές στην παρ. Α. 2.3 (σελ. 41) όπου προτείνονται αερογραμμές από κάθε αεροδρόμιο προς συγκεκριμένες χώρες (π.χ. Ηράκλειο με Βέλγιο, Γερμανία) κρίνονται άσκοπο να αναφέρονται στο συγκεκριμένο κείμενο.

Για τα λιμάνια αναφέρεται στο Χωροταξικό:

- Ενώ τα λιμάνια της Πάτρας, Ηγουμενίτσας, Θεσσαλονίκης εντάσσονται ως πύλες εισόδου στους άξονες ανάπτυξης της Ελλάδας, δεν γίνεται αναφορά στα λιμάνια της Κρήτης (ούτε του Ηρακλείου ούτε του Νότου) ως (νότια) πύλη εισόδου και συνδυασμού τους με τους εθνικούς άξονες ανάπτυξης (σελ. 9).

Για το λιμάνι του Ηρακλείου δίνεται (σελ. 38) η κατεύθυνση επενδύσεων σε υποδομές ακτοπλοΐας, φιλοξενίας κρουαζιερόπλοιων και θαλάσσιου τουρισμού, ενώ η εμπορευματική κίνηση του εξαρτάται από το λιμάνι του Νότου. Οι παραπάνω αναφορές κρίνονται θετικές αλλά όχι επαρκείς για το λιμάνι του Ηρακλείου ώστε να αναπτύξει διεθνή-μεσογειακό ρόλο, όπως δίδεται σε άλλα λιμάνια (Πάτρα, Ηγουμενίτσα, Αλεξανδρούπολη, Πειραιάς και Θεσσαλονίκη).

Και ενώ δεν δίνεται διεθνής ρόλος στο λιμάνι Ηρακλείου, δεν του αποδίδεται ούτε εθνικός ρόλος, αφού τα νησιά του Βορείου Αιγαίου, Σποράδες και Αιγαίου γενικότερα θα συνδέονται με τα λιμάνια Θεσσαλονίκης, Καβάλας και Αλεξανδρούπολης (σελ. 40).

- Το λιμάνι του Νότου αναφέρεται (σελ. 39) “ως νέος εξειδικευμένος λιμένας στο νότιο-κεντρικό ή νοτιο-ανατολικό άξονα της Κρήτης, που θα εξυπηρετήσει τη ναυτιλιακή διαδρομή εμπορευματοκιβωτίων Απω Ανατολή-Ευρώπη”. Από την παραπάνω αναφορά προκύπτουν οι ακόλουθοι προβληματισμοί:

α) το εξειδικευμένο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων σε ενημέρωση του ΥΕΝ προς το Νομαρχιακό Συμβούλιο Ηρακλείου (Αυγ. 2007) παρουσιάστηκε ως πολυλειτουργικό λιμάνι (επιβατικό τουριστικό εμπορικό μαρίνα). Τι ισχύει;

Ανάλογη είναι η αντιμετώπιση για την ενέργεια του πρωτογενή-δευτερογενή τομέα, ενώ η Φαιστός και η Κνωσός χαρακτηρίζονται “εθνικής” και όχι διεθνούς εμβέλειας μνημεία!

Επίσης:

- Η διασύνδεση της Κρήτης με τα νησιά του Β. και Ν. Αιγαίου είναι αποδεκτή και επιθυμητή στα πλαίσια της συμπληρωματικότητας του νησιωτικού χώρου της πατρίδας μας. Δυστυχώς όμως αυτή η “ένωση” είναι τυπική και γίνεται μόνο και μόνο για τη συμβατότητα με τα ΕΣΠΑ 2007-13 στα πλαίσια του ενιαίου ΠΕΠ Κρήτης-Β-Ν. Αιγαίου.

- Η Περιφέρεια της Κρήτης περιλαμβάνεται στις νησιωτικές περιφέρειες του Αιγαίου, γεγονός που ενισχύει την άποψη μας ότι είναι λανθασμένη η θεώρηση της περιφερειακής οργάνωσης αφού οδηγεί στην ενιαία θεώρηση των νησιωτικών συμπλεγμάτων του Αιγαίου που προφανώς ούτε ίδια ανάπτυξη, ούτε ίδια προβλήματα, ούτε ίδιες δυνατότητες και προοπτικές ανάπτυξης έχουν. Επομένως δεν δίνεται και η ευκαιρία να εξαχθούν συμπεράσματα για τις βασικές επιλογές και τις προτεραιότητες.

- Επειδή το Ηράκλειο είναι η μεγαλύτερη πόλη και το μοναδικό οικιστικό κέντρο 2ου επιπέδου σε όλο το νησιωτικό σύμπλεγμα του Αιγαίου, το υπουργείο Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής πρέπει να έχει έδρα στο Ηράκλειο της Κρήτης.

- Δεν γίνεται ουσιαστική συσχέτιση και αλληλοτροφοδότηση του “Γενικού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης” με το ΕΣΠΑ 2007-2013 και το ΠΕΠ Κρήτης, Βορείου Αιγαίου-Νοτίου Αιγαίου.